JAKÉ JSOU 2 HLAVNÍ PŘÍČINY, ŽE SE PODAŘÍ FORMOVAT HMOTNOST A UDRŽET SI ŽÁDANOU POSTAVU?

Může jít o obrázek one or more people , people practicing yoga a activewear

Za jakých okolností lze opravu snížit, nebo zvýšit svoji hmotnost, tedy zhubnou, nebo přibrat?

Je to vážně všechno jen o jídle?

1.Důležitým aspektem při formování postavy je ACIDÓZA, tzv. překyselení organismu.

Pokud tělo vykazuje známky překyselení je hubnutí, nebo touha po zvýšení hmotnosti marné úsilí.

  • Plíce zbavují těla kyselin vydechováním CO2. S nárůstem či poklesem dechové frekvence se mění množství CO2, které je vydechováno, což může měnit pH krve během sekund až minut.
  • Ledviny vylučují kyseliny do moči a ovlivňují koncentraci hydrogenuhličitanů (bikarbonátů, HCO3) v krvi; ty mají alkalický charakter. Změny pH následkem nárůstu či poklesu koncentrace HCO3 jsou mnohem pomalejší než v případě CO2, jedná se o hodiny až dny. Prvotní v programu formování hmotnosti je řádné odkyselení organismu, tedy harmonizace pH krve, lymfy, tkání a celého sytému těla. Pokud se tělo nachází v překyseleném stavu, tedy acidóze není schopno vykonávat metabolické procesy a z tohoto důvodu se tvoří mnoho usazeni.

Normální pH krve musí být udržováno v úzkém rozmezí 7,36 – 7,44, aby byla zajištěna správná funkce metabolických procesů a dodávka dostatečného množství kyslíku tkáním. Acidóza označuje přebytek kyselin v krvi, což způsobuje pokles pH krve pod hodnotu 7,36, zatímco alkalóza znamená přebytek bází v krvi s následným růstem pH krve nad 7,44. Mnohé stavy a nemoci mohou ovlivňovat regulaci pH krve a způsobit, že se pH krve dostane mimo rozmezí zdravých osob.

Při trávení vzniká velké množství kyselin, které musí být neutralizována a/nebo vyloučeny, aby se zachovalo normální pH. Většinu kyselin tvoří kyselina uhličitá, která vzniká z oxidu uhličitého (CO2) a vody. Oxid uhličitý vzniká v organismu při metabolismu glukózy i tuků. Vzniká i menší množství kyseliny mléčné (laktátu), ketokyselin a jiných organických kyselin.

Hlavní orgány, podílející se na udržování pH krve, jsou plíce a ledviny.

Oba tyto procesy fungují neustále a velmi pečlivě kontrolují pH krve zdravých osob

 

2.Dalším důležitým prvkem je správný poměr HORMONŮ zabezpečujících celkový chod metaboliky a psychické odolnosti.

Inzulín – král hubnoucích hormonů

Jedním z nejdůležitějších hormonů v lidském těle je inzulín. Právě on ovlivňuje hladinu cukru v krvi, ukládání tuků, budování svalů i regeneraci organismu po náročném cvičení. Je-li jeho hladina v těle optimální, organismus funguje jako hodinky. Negativní vliv na zdraví a hubnutí má teprve tehdy, je-li jeho hladina příliš vysoká.

Hladina inzulínu stoupá v okamžiku vysokého příjmu sacharidů. Pokud není tělo fyzicky unavené, přebytečné sacharidy a tuky tělo nevyužívá a naopak si je ukládá ve formě tuků. Optimální hladina inzulínu v těle tedy závisí na vyváženém jídelníčku a kontrole přijímaných sacharidů.

Leptin – hormon hladu

O tom, zda je tělo nasycené či nikoliv, informuje mozek leptin. Tento hormon je uvolňován samotnými tukovými buňkami a v podstatě našemu mozku říká, aby tělo přestalo jíst. Problém nastává ve chvíli, kdy tělo přijímá příliš velké množství tučné potravy. Mozek je zahlcen informacemi o sytosti a receptory jednoduše přestanou na leptin reagovat. Tomuto stavu se říká leptinová rezistence.

Abychom mozku tuto citlivost nesebrali, vyžaduje vyváženou stravu plnou čerstvé zeleniny a ovoce, a také dostatek spánku. Čím se člověk blíží optimální váze, tím tělo lépe reaguje na leptin a jeho signály. Tělo přijímá potravu správně a díky tomu je mnohem snazší se zbavit několika málo kil nadváhy.

Ghrelin – hormon hladu II.

Druhým hormonem hladu je vedle leptinu ghrelin. Tento hormon říká mozku, kdy má tělo skutečný hlad. Děje se tak ve chvíli, kdy jeho hladina stoupne. Ghrelin však nedokáže reagovat na fruktózu, která je součástí složení mnoha dnešních potravin jako náhražka cukru. Tělo, které přijímá hodně fruktózy, má tedy “stále hlad”, protože hladina ghrelinu zůstává stále stejně vysoká.

Hladinu ghrelinu však lze snížit a to intenzivní fyzickou aktivitou. Proto je ideální hubnutí kombinovat se cvičením. Díky cvičení hladina ghrelinu klesá a s ním i pocit neustálého hladu. Člověk odbourává tuky rychleji, snáze a hlavně bez hladu.

Adrenalin – bojový hormon

Adrenalin patří mezi nejznámější hormony. Aktivuje se při stresové fyzické aktivitě, jako je například skok z padáku či bungee jumping. Adrenalin je však vylučován také při rvačce nebo při “pouhém” intenzivním cvičení. Jednoduše platí, že když se tělo dostane do neobvyklé fyzicky i psychicky náročné situace, vylučuje nadměrné množství adrenalinu. Adrenalin má však zásadní vliv také na spalování tuků, jejich uvolňování jako zdroje energie i při potlačování chuti k jídlu.

Růstový hormon – pramen mládí

Pro růstový hormon se používají zkratky GH (angl.. Grow Hormone) nebo STH (somatotropní hormon). Hraje důležitou roli při odbourávání tuků, které dokáže “přemluvit”, aby se uvolňovaly jako zdroj energie a neukládaly se. Největší množství růstového hormonu produkuje mladý organismus. S vyšším věkem jej tělo uvolňuje stále méně. Opět platí, že výši produkce růstového hormonu lze uvolnit prostřednictvím fyzické aktivity a pravidelného spánku.

Glukagon – odbourává tuky a sacharidy

Glukagon je produkován slinivkou břišní a jeho hlavním úkolem je odbourávání sacharidů a tuků. Vyšší produkci glukagonu nastartujeme pomocí stravy bohaté na bílkoviny a zdravé tuky s nízkým obsahem sacharidů. Glukagon dokáže uvolnit sacharidy a tuky z tukových buněk a přeměnit je na energii.

Cholecystokinin – hormon sytosti

Cholecystokinin neboli zkráceně CCK je vylučován buňkami tenkého střeva ve chvíli, kdy tělo přijímá tuky nebo bílkoviny. CCK informuje nervový systém o nasycení. Laicky řečeno platí, že čím vyšší hladinu tohoto hormonu tělo má, tím se cítí nasycené a plné po delší dobu.

Adiponektin – posiluje svaly a zrychluje metabolismus

Podstatným hubnoucím hormonem je adiponektin, který se tvoří v tukových buňkách. Čím je tělo hubenější, tím více jej tělo produkuje a to má za následek rychlejší uvolnění tuků z tukových buněk. Tento hormon navíc posiluje svaly, zrychluje metabolismus a tělo dokáže lépe využívat sacharidů jako zdroje energie. Zvýšit hladinu adiponektinu lze jednoduše pohybem během dne.