Jak to bylo s kávou a jak nejlépe ji pít?

Dáte si kávu?
Častá otázka, když přijdete někam na návštěvu.
Jak to s kávou opravdu je?
Je pravda, že je káva dobrý sluha, ale špatný pán?
První zmínky o kávě jsou opředeny legendami. Jedna z nich vypráví o dávném čase kolem roku 850 n.l., když si jeden habešský pastevec povšiml, že jeho ovce vždy neobyčejně ožijí, když se po celodením pobytu na pahorkatinách napasou plodů z neznámého, stále zeleného keře.
Při zkoumání rostliny objevil bobule, které také ochutnal.
O příznivém účinku zrnek později hovořil s opatem nedalekého kláštera, jenž se rozhodl také toto vyzkoušet. Nakonec však prý plodinu nazval dílem ďábla a vše hodil do ohně.
Díky této náhodě došlo zřejmě poprvé k částečnému pražení kávy a uvolnění jejich aromatických složek.
Byla to právě vůně kávy, která přiměla opata ke změně názoru. Zrna se rozhodl rozemlít a smíchat je s vodou. Vznikl tak povzbuzující nápoj, který opat popíjel společně s mnichy v klášteře.
Odborníci tvrdí, že káva obsahuje asi 200 látek, z nichž nejvýraznější jsou antioxidační látky, kterých káva obsahuje dokonce více než zelený čaj či některé druhy ovoce.
Kofein, niacin – vitamín B3 a vyšší obsah draslíku, fosforu, železa a hořčíku. Kvalitní a v hodně připravené káva ve správném množství, tedy působí jako poměrně silný antioxidant, povzbuzuje trávení, srdeční a mozkovou činnost, prohlubuje dech a zvyšuje krevní tlak.
V přiměřeném množství působí proti bolesti a kofein je vnímán dokonce jako proti jet po použití alkoholu.
V mozku kofein zvyšuje koncentraci dopaminu, hormonů štěstí a dobré nálady, proto káva působí také antidepresivně.
Dalo by se říct, samá pozitiva…
Ale ono to tak úplně není.
To, co nám káva poskytuje, rozhodně není zadarmo.
Něco si od nás bere a záleží do velké míry na tom, v jaké podobě, v jaké množství a v jakou denní dobu si svůj šálek dopřejete.
Z již známých negativních účinků kávy na organismus můžeme jmenovat především dehydrataci.
Nadměrná konzumace kávy navíc, způsobuje nervozitu, neklid, Nesoustředěnost a ztrátu schopnosti jemné motoriky.
Pojďme se podívat i na ty méně známe a přesto zcela zásadní informace a souvislosti…
Tím, že je káva především stimulantem je vhodné ji konzumovat před intenzivní činností, nejlépe fyzickou.
Připraví tělo na výkon spuštěním složitý chemických reakcí.
V důslesku toho jsme vnímavější, rychlejší, silnější svaly jedou naplno, jsme v takzvaném pohotovostním režimu, tedy připraveni na útok čí útěk.
Díky kofeinu, který povzbuzuje tvorbu glukózy, co by energetické zásobárny svalů, a tím prodlužuje působení adrenalinu, jsme schopni držet maximální výkon déle.
Adrenalin se samotným výkonem zase odbourává.
Pokud kávu popíjíme v klidu, po sedáváme a fyzický výkon nenastane, káva má přesně opačný účinek.
Cítíme se brzy unaveni, fyzicky I mentálně.
Proč?
Protože naše tělo vyčerpává odbouráváním a odplavování právě těch stresových hormonů, především adrenalinu, které se v reakci na konzumaci kávy začne vypravovat.
Jsou doporučovány dva až 3 šálky kávy denně, některé zdroje uvádí i Šálku 6. Co však máme na mysli šálkem?
Je to obrovský rozdíl mezi českým turkem a malým expressem, jak co do obsahu kofeinu, taky kvality a zdravotního přínosu výsledného nápoje.
Předně, množství kofeinu v kávě závisí na přípravě.
Káva by neměla přijít vůbec do kontaktu s vařící vodou, běžná teplota která se uvádí jako ideální pro přípravu kávy je kolem 80°C.
Pokud kávu zalijeme vařící vodou znehodnotí se a navíc dojde k louhování nežádoucích látek které pozmění chuť, vůni I kvalitu nápoje.
Také platí, čím déle necháme kávu louhovat, tím více kofeinu a dalších nežádoucích látek se s ní uvolní.
Jak je to s kávu a mlékem?
Těžko říct, kde a za jakých okolností vymysleli kávu s mlékem.
Mléko za plný žaludek a stane se z něj potravina, tedy přináší falešný pocit zasycení.
Jiná pozitiva tento nápoj nenese. Toto bude zřejmě zklamáním pro všechny milovníky kafe latte a cappuccina.
Výzkumy z posledních let totiž dokazují, že tato kombinace páchá pěknou paseku, z určitého úhlu pohledu je až vražedná.
Není to mléčná bílkovina, ale mléčný tuk, který se s černou kávu nesnese.
Boj černé kávy a mléčného tuku působí velice špatně na dvanácterník, který pak v křeči stáhne svoje hladké svalstvo a následně začne vyřazovat z provozu slinivku břišní.
Dále pak zablokuje i celý žlučník. Jestliže vám žlučník z nějakého důvodu pořádně nefunguje, máte zaděláno i na mnoho dalších zdravotních problémů.
Jak si tady kávu vychutnat co nejzdravějším způsobem?
Rozhodně pít kávu černou, správně připravenou, ideálně bez cukru a rozhodně né v kombinaci s mlékem, ani mléčnými výrobky, kombinace oblíbeného Větrníku s kávou, je tedy zřejmě zapovězená.
S ohledem na biologické hodiny našeho těla a funkci orgánu je vhodné kávu konzumovat spíše odpoledních hodinách, tedy po obědě, pokud součástí jídla nebyly mléčné výrobky, nebo později v odpolednich hodinách.
Lahodný šálek doplňte sklenicí vody, pokud bude s citrónem, ještě lépe kvůli vyrovnání acidobazické rovnováhy.
Na chvíli se zastavte, odložte všechny starosti a pracovní plány a jen tak buďte, a v klidu pozorujte a dopřejte si chvíli pro sebe.
Po kávě ať dostaví žádoucí fyzický výkon procházka, běh, hodinka v posilovně, rytmické cvičení.
Voňavý den, přeji všem.BS
Může jít o obrázek šálek kávy