GOO UP 21 – pro zdravé sezení a pracovní vztahy

Nemoci z dlouhodobého sezení nelze podceňovat.


                

Co se odehrává v těle při dlouhodobém sezení?

  1. Hodina – Snížení frekvence tlaku, tepu a dechové dostatečnosti
  2. Hodina – Sníží se celková rychlost krevního oběhu a lymfatického systému
  3. Hodina – Začíná se zhoršovat trávení, metabolismus, štěpení cukrů a tuků díky sníženému vyplavování důležitých hormonů a enzymů, zvláště lipázy 
  4. Hodina – Tuky a cukry se dostávají zpět do krevního oběhu a mají tendenci se ukládat v tepnách, cévách a v podkoží
  5. Hodina – Svaly jsou ztuhlé, meziobratlové ploténky jsou vystavovány tlaku a tak dochází k deformaci páteře a pohybového aparátu
  6. Hodina – V těle se zadržuje voda a snižuje se množství kyslíku
  7. Hodina – Mozek a srdce trpí nedostatečným zásobením kyslíkem, mohou začínat bolesti
  8. Hodina – Svaly a veškeré systémy těla jsou stažené a zafixované, neprobíhá přirozená regenerace buněk a tkání

Ideálním řešením je po 2 hodinách sezení udělat pauzu, na 5. minut se rozhýbat a sedět v kuse jen 4 hodiny a pak minimálně 20 minut cvičit.

Dle studie a průzkumu University Missouri v Columbii, kterého se zúčastnilo téměř 150 tisíc lidí, bylo konstatováno, že lidé, kteří tráví více času v sedě, častěji onemocní cukrovkou a nemocemi cév a srdce.

Podle českého pracovního práva, má pracovník nárok na 5 minutovou přestávku po 2 hod. sezení.

 Všechny tyto skutečnosti mají přímý vliv i na emoce, pocity a projevy těla, čímž velice úzce jsou ovlivněny reakce, myšlení a chování člověka a tím i schopnosti pěstovat harmonické vztahy se sebou a okolím a tím mít dobrou sociální inteligenci.

Příliš vhodným řešením tohoto jevu není ani nadměrná fyzická aktivita po více hodinách pohybové pasivity. Svaly a tkáně jsou velice stažené a zafixované, takže je dobré tyto postupně uvolňovat, zpočátku nejlépe jen chůzí nebo plaváním.

 

  •